Loading...
 

Głęboka mediatyzacja

Wraz z pojawianiem się nowych medialnych wynalazków technicznych, tj. komputera, internetu, telefonów komórkowych, sfera społeczna stopniowo ulegała coraz głębszemu przekształceniu. To co publiczne zaczęło przenikać się z tym, co prywatne, lokalne – z tym, co globalne, a indywidualne z tym, co zbiorowe. Przekształceniu uległy praktyki komunikacyjne coraz bardziej powiązane z mobilnością i dostępnością, ale także z widzialnością – byciem obserwowanym i śledzonym na podstawie podejmowanych aktywności online. Media cyfrowe jak nigdy wcześniej wniknęły głęboko w życie społeczne i codzienne, kształtując nowe nawyki i zachowania, co Mark Deuze nazwał „życiem w mediach a nie z mediami” [1]. Za sprawą oprogramowania i różnych afordancji oraz funkcjonalności urządzeń cyfrowych świat medialny stał się spersonalizowany, dopasowany do potrzeb, gustów i codziennych nawyków użytkowników. Ten zaawansowany etap procesu, w którym wszystkie elementy świata społecznego są ściśle związane z mediami cyfrowymi oraz ich infrastrukturą, nazywany jest głęboką mediatyzacją. Składają się na nią dwie powiązane ze sobą fale procesu mediatyzacji: cyfryzacja oraz danetyzacja.

Koncepcja głębokiej mediatyzacji została po raz pierwszy opisana z perspektywy podejścia figuracyjnego przez Nicka Couldry’ego i Andreasa Heppa w książce "The mediated construction of reality: society, culture, mediatization" i rozwijana w innych pracach Heppa [2], [3]. Zdaniem badaczy głęboką mediatyzację charakteryzuje pięć tendencji: różnorodność (differentiation), łączność (connectivity), wszechobecność (omnipresence), tempo innowacji (pace of innovation) i danetyzacja (datafication) Tabela 1.

Tabela 1: Tab. 1. Cechy głębokiej mediatyzacji wg A. Heppa. Opracowanie własne na podstawie Hepp, A.: Deep Mediatization, Routledge, London & New York 2020
Różnorodność (differentiation)Łączność (conectivity)Wszechobecność (omnipresence)Tempo innowacji (pace of innovation)Danetyzacja (datafication)
• Digitalizacja przyniosła ze sobą różnorodne media, których działanie opiera się na oprogramowaniu; i są zasadniczo cyfrowe w sposób, w jaki umożliwiają komunikację różnych rodzajów treści między nimi wszystkimi• Wzajemne powiązania różnych mediów cyfrowych w wyniku ich cyfryzacji oraz za sprawą infrastruktury internetu.• Możliwość korzystania z mediów w dowolnym miejscu i czasiepojawienie się „nowych” mediów i usług w coraz krótszych okresach; może skutkować wywieraniem presji dostosowywania się do tych zmian;• Stanowi konsekwencję wdrażania na rynku innowacji technologicznych i nowych usług, np. chmura obliczeniowa
• Za pomocą mediów cyfrowych można zaspokajać różne potrzeby (społeczne, ekonomiczne, kulturowe, informacyjne itp.)• Może dotyczyć „starych” mediów, które stały się cyfrowe, ale także „nowych” technologii komunikacji osobistej, platform cyfrowych i aplikacji mobilnych. • Brak ograniczeń w byciu „online” (always on)otwartość na technologie i innowacje może uprzywilejowywać pewne grupy społeczne i wykluczać inne• Uzależniona jest od infrastruktury technologicznej
• Odnosi się także do wizji łączenia całej wiedzy ludzkiej za pośrednictwem systemów technicznych• Różnorodne formy kontaktu: wideorozmowy, czaty, transmisje na żywo z różnych wydarzeń, miejsc, spotkań, wykłady • Polega na przedstawieniu określonego zjawiska w skwantyfikowanej (liczbowej) formie, która może być przeanalizowana
• Umożliwia indywidualne i zbiorowe łączenie się w przestrzeni i czasie

Wymienione tendencje głębokiej mediatyzacji ( Tabela 1 ) stanowią wynik działalności i zaangażowania ponadindywidualnych aktorów społecznych, do których należą nie tylko nowo technologiczne podmioty korporacyjne, takie jak Facebook, Alphabet, Amazon, Uber, Airbnb, Alibaba, ale i instytucjonalne podmioty, takie jak rządy i instytucje państwowe, które wspierają (lub utrudniają) zaangażowanie tych podmiotów na rynku. Podmioty korporacyjne dzięki modelom biznesowym opartym na gromadzeniu i analizowaniu codziennych aktów społecznych, które przynoszą wymierne zyski, stają się potężnymi ośrodkami władzy komunikacji [4].

Drugą grupę ponadindywidualnych aktorów społecznych tworzą podmioty kolektywne z ruchami społecznymi i społecznościami pionierskimi na czele, które wspierają zmiany zachodzące w społeczeństwie za sprawą nowych mediów i technologii. Do takich ruchów można zaliczyć: Whole Earth Network – niezwykłą, wpływową grupę dziennikarzy i przedsiębiorców z Zatoki San Francisco (lata 70., 80. i 90.); „ideologię kalifornijską” – światopogląd firm z Doliny Krzemowej (lata 90.); ruch Quantified Self (od 2009 r., społeczność nastawiona na oparte na technologii samooceny i samodoskonalenia), czy ruch Hacks / Hackers (od 2009 r., społeczność nastawiona na praktyki nagłaśniania ważnych spraw i dziennikarstwo obywatelskie) (zob. https://www.hackshackers.com/(external link)).

Zadanie 1:

Treść zadania:
Wskaż kilka konsekwencji głębokiej mediatyzacji w różnych obszarach życia społecznego.

Zadanie 2:

Treść zadania:
Czy twoim zdaniem korporacjom nowo technologicznym (np. Facebook, Google, Amazon, Alibaba Group) zależy na projakościowej zmianie społecznej? Uzasadnij.

Ostatnio zmieniona Poniedziałek 11 z Styczeń, 2021 18:33:59 UTC Autor: Grzegorz Ptaszek
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.